Lørenskogmodellen

I henhold til vår pedagogiske profil har skolen utarbeidet en lokal fagovergripende læreplan som beskriver hva som vektlegges i utviklingen av elevenes evne til å tenke kritisk. Vi kaller den "Lørenskogmodellen".

Målformuleringer "Å tenke kritisk"

Kritisk lesing

Elevene ved Lørenskog videregående skole skal kunne

  • bruke ulike søkestrategier for å finne varierte kilder
  • sammenligne informasjon fra ulike kilder
  • stille spørsmål til fagstoffet og til informasjon de finner i ulike kilder
  • vurdere om en kilde er en god eller dårlig kilde
  • vurdere kvaliteten i en argumentasjonsrekke og skille mellom hva som er holdbare, relevante argumenter og uholdbare, irrelevante argumenter
  • vurdere sin egen bruk av kilder kritisk

Kritisk skriving

Elevene ved Lørenskog videregående skole skal kunne

  • vite hva som er plagiat
  • bruke Zotero til å lage en kildeliste
  • henvise til kilder i teksten
  • bruke direkte og indirekte sitat
  • kommentere og vurdere sitater
  • bygge opp en argumentasjonsrekke med ulike typer holdbare og relevante argumenter
  • bruke ulike typer logiske markører som viser kontraster, oppregning og resultater
  • sammenligne og/eller sette to eller flere argumenter opp mot hverandre
  • konkludere med eget hovedsyn på bakgrunn av de ulike argumentene som er nevnt i teksten
  • lage en faglig relevant problemstilling som er spisset og åpner for drøfting og refleksjon

Kontaktpersoner

274594

Dag Fredrik Olsen

Utviklingsleder

E-post Dag.Fredrik.Olsen@lorenskog.vgs.no

LIF

Linn Fuglestveit

Avdelingsleder studiespesialisering (norsk)

E-post linn.fuglestveit@lorenskog.vgs.no