Lørenskogelever vant priser for entreprenørskap og bedriftsutvikling.

Mandag den 21.1 deltok elever fra Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 på Romeriksmesterskapet 2019. Dette er en entreprenørskapsmesse for ungdomsbedrifter fra regionen, arrangert i regi av Strømmen Storsenter og Ungt Entreprenørskap Akershus.

Det var en spennende og produktiv dag der salg av produktet/tjenesten sto i hovedfokus. Elevene fra Lørenskog vgs tok med seg følgende plasseringer:

1. plass Lederåndsprisen

Nicolai Friestad Juell i 2STC vant UE Alumnis lederåndspris for Romerike, og får æren av å være skyggen til senterdirektør, Per Kristian Trøen, på Strømmen Storsenter for en dag.  At han viser engasjement og engasjerer sine medarbeidere i ungdomsbedriften sin, dyrker teamet og hjelper andre med å lykkes, oppmuntrer medarbeidere til å ta eget ansvar, takler press og kritikk, oppfører seg profesjonelt og at han er en god rollemodell var kriterier som lå til grunn for tildeling av prisen.

2. plass Bærekraftprisen og 2. plass Beste innovative produkt – Mystery Pot UB

(Sivert Dybvadskog Wettermark, Sebastian Henning Gustavsen og Henrik Sessevoll Karlsen (Yoassif Abduhmohamen Khalil ikke tilstede på bilde))
Med en blomsterpotte med et tilfeldig frø som du dyrker og tar vare på selv, konkurrerte bedriften om bærekraftprisen. Produktet legger sammen lek og ansvar til en innoverende leke for barn i alle aldre. Prisen ble utdelt ut i fra hvorvidt det er behov for produktet, hvorvidt forretningsideen i seg selv er bærekraftig, om bedriften har gjort bevisste bærekraftige vurderinger i produksjonen, om produktet er egnet for gjenvinning, om bedriften forener lønnsomhet og bærekraft og om ungdomsbedriften har jobbet med et eller flere av FNs bærekraftsmål.

Produktets innovasjonsgrad, funksjonalitet, bruksområde og lønnsomhetspotensial kvalifiserte også til en god 2. plass for beste innovative produkt.

3. plass Beste utstilling – World of Youth UB

(Jia Jing Liu, Theresa Tran, Ba An Tran og Anthony Tran)
Ungdomsbedriften lager klær med forskjellige kolleksjoner dedikert til forskjellige veldedighetsorganisasjoner og foreninger, denne gangen WWF. I utstillingen sin hadde de tatt inspirasjon fra dyrelivet, og viste frem en hoodie omkranset av ulike dyr. Kriterier for plasseringen var hvorvidt utstillingen var estetisk utformet, om den fungerte som en informasjonskilde og om den representerte bedriftens virksomhet på en god måte. I tillegg ble utstillernes produktkunnskap, salgs- og presentasjonsteknikk, og om de viste god lagånd og teamspirit vurdert.
 
Tekst: Annette Brekke Berg